Nyheder og pressemeddelelser - Danmark LEI
Pr. 3. januar 2018 er LEI’er obligatoriske for alle virksomheder, der ønsker at fortsætte med handel af værdipapirer.

Nyheder og pressemeddelelser

 Overførsel af LEI-kode til Danmark LEI

Virksomheder ansøger om en LEI-kode via en serviceudbyder, såsom Danmark LEI. Virksomheder kan ikke selv foretage rettelser i LEI-databasen, som administreres af GLEIF – Global Legal Entity Identifier Foundation, og derfor er det altså nødvendigt at få en serviceudbyder til at gøre det i stedet. Serviceudbyderen tildeler en såkaldt LOU (Local Operating Unit) til virksomheden, og … Continued

Legal Entity Identifiers: Fornyelse af din LEI-kode

Alle LEI-koder udstedes med 1 års gyldighed, og skal årligt fornyes. Det er meget vigtigt at skelne mellem fornyelser af LEI-koder, i forhold til det at foretage ændringer i LEI-kodens data. At foretage ændringer i LEI-kodens data, er lig med en opdatering af dataen i GLEIF-databasen. Husk altid at gøre din serviceudbyder opmærksom på eventuelle … Continued

Hvad implementeringen af LEI-systemet betyder for fremtidig økonomisk vækst 

Efterdønningerne af den globale finanskrise i 2008 føles stadig den dag i dag. Det begynder dog så småt at tyde på, at verdensøkonomien er vendt tilbage til det normale igen. I EU meldes der således om økonomisk vækst for syvende år i træk; det amerikanske aktiemarked har oplevet det længste opsving i historien, og her … Continued

LEI-registrering i andre lande

Registreringsprocessen for LEI-koder varierer mellem lande og jurisdiktioner, som konsekvens af, at ikke alle lande har lokale udstedere af LEI-koder (de såkaldte LOU’er – Local Operating Unit), og eftersom de fleste LOU’er kun kan udstede LEI-koder til enkelte specifikke regioner. GLEIF har som konsekvens heraf introduceret konceptet Registration Agents (RA), hvor de fleste RA’er er … Continued

Global Legal Entity Identifier System

Hvad er en Legal Entity Identifier, og hvorfor har virksomheder brug for den? En Legal Entity Identifier kode, eller LEI-kode, er et unikt globalt identifikationsnummer til et firma, der udstedes af en GLEIF-akkrediteret lokal driftsenhed. Finansinstitutter og tilsynsmyndigheder bruger LEI-koder til at identificere deltagere på de finansielle markeder. Ifølge MiFID II-direktivet er LEI-koder obligatoriske pr. … Continued

Forretningsfordele ved implementeringen af LEI-systemet 

LEI-systemet er hurtigt blevet vedtaget af regeringer og jurisdiktioner verden over. De unikke 20-cifrede koder er nu obligatoriske for mange virksomheder der opererer i Europa, Nordamerika, Australien og Asien. Selvom det også med alt sandsynlighed er obligatorisk for lige netop din virksomhed at registrere en LEI-kode, så følger der med systemet en hel række af … Continued

Hvad er MiFID II og EMIR, og hvorfor betyder de noget?

MiFID er direktivet om markeder for finansielle instrumenter, og har været gældende i hele EU siden slutningen af 2007. Direktivet er siden blevet opdateret med henblik på at afhjælpe visse mangler, især med hensyn til dets aktiepolitik. Den nye og forbedrede version, MiFID II, trådte i kraft den 3. januar 2018. MiFID angiver: Krav til virksomheder … Continued

Hvordan rapporterer du forhold mellem moder- og datterselskab?

Siden d. 1. maj 2017 har virksomheder været forpligtede til at oplyse forhold med moderselskabet, når de ansøger om en LEI-kode (en Legal Entity Identifier), eller når de fornyer deres eksisterende LEI-kode. Enhver enhed, der ansøger om eller fornyer en LEI-kode, er forpligtet til at videregive visse oplysninger om deres moderselskaber til Local Operating Unit (LOU) – … Continued

Historien om Legal Entity Identifier System og LEI ROC

Forud for 2012 eksisterede Legal Entity Identifiers (også kendt som LEI-koder eller -numre, eller simpelthen som LEI’er) ikke. I stedet anvendte hvert land deres egne koder og systemer til at spore finansielle transaktioner. Konsekvensen var, at det næsten var umuligt at identificere visse transaktioner på det globale marked. Dette betød, at det var utroligt vanskeligt for markedsdeltagere og … Continued

Vigtigheden af tillid til identitet i den digitale tidsalder 

I takt med, at digitale løsninger efterhånden er blevet allestedsnærværende, øges samtidig vigtigheden for implementering af mekanismer, til skabelse af tillid til identitet. At holde vores online-identiteter sikre, er en side af sagen; En anden er trygt at kunne handle online med kunder, som vi ikke kan se, og som dermed er ansigtsløse. Kompleksiteten øges … Continued